Na potrzeby ruchu pieszego i rowerowego przesunęliśmy południową jezdnie ul. Starzyńskiego w dzielnicy Praga-Północ, na odcinku od ul. Namysłowskiej w kierunku ronda Żaba. Pozwoliło to odzyskać przestrzeń pod remont i poszerzenie chodnika oraz utworzenie drogi dla rowerów. Inwestycja zakładała też budowę sygnalizacji na przejściu przez zjazd na ul. Szwedzką oraz posadzenie 33 nowych drzew.

Dotychczasowy przekrój ul. Starzyńskiego między Namysłowską a zjazdem w kierunku ul. Szwedzkiej nie był przyjazny dla wszystkich uczestników ruchu.  Dwie jezdnie po trzy pasy ruchu przedzielone torowiskiem tramwajowym ze zniszczonym i wąskim chodnikiem po południowej stronie oraz kompletny brak infrastruktury rowerowej. Najgorsza sytuacja była tuż przy przedwojennym bloku podoficerskiego Funduszu Kwaterunku Wojskowego, gdzie piesi mieli do dyspozycji jedynie 2,75 m od ściany budynku do krawężnika. W tym miejscu mogliśmy obserwować również rowerzystów, którzy unikali jazdy po trzypasmowej jezdni, gdzie kierowcy często przekraczali prędkość.

Głównym elementem przebudowy ul. Starzyńskiego było przesunięcie południowej jezdni bliżej torów tramwajowych. Pozwoliło to uzyskać dodatkową przestrzeń pod poszerzenie i remont chodnika oraz miejsce na drogę dla rowerów. Zniknął tzw. teleport, czyli wyrwa w infrastrukturze rowerowej. Remont przeszedł też przystanek autobusowy „Namysłowska 02”.

Ważnym elementem inwestycji była budowa sygnalizacji świetlnej na przejściu dla pieszych przez zjazd ul. Starzyńskiego w kierunku ul. Szwedzkiej. Zjazd biegnie łagodnym łukiem i choć zmienia się klasa drogi z głównej na zbiorczą, to do czasu postawienia świateł spora część kierowców nie redukowała wystarczająco prędkości, zjeżdżając z fragmentu śródmiejskiej obwodnicy Warszawy. W efekcie w latach 2015-2020 doszło tu do czterech wypadków, w tym jednego śmiertelnego. Sygnalizacja sprawiła, że niezmotoryzowani uczestnicy ruchu stali się tu lepiej chronieni, a podobne zdarzenia drogowe nie powinny mieć miejsca.

Budowa brakującego fragmentu drogi dla rowerów pozwoliła mieszkańcom na sprawniejszy i bezpieczniejszy dojazd na Targówek na dwóch kółkach z innych dzielnic i odwrotnie. Łącznik pozwolił zwłaszcza na łatwiejsze dotarcie w kierunku centrum. Teraz rowerzyści od ronda Żaba docierają do ronda Starzyńskiego, gdzie skręcając w lewo, kierują się na Pragę, skręcając w prawo – na Białołękę, a jadąc na wprost – do Śródmieścia, skąd mają dogodne połączenia z pozostałymi lewobrzeżnymi dzielnicami.

Ostatnim elementem inwestycji była nowa zieleń. Posadzone zostały wysokie na 4-5 m 33 drzewa – 19 dębów czerwonych i 14 klonów polnych. Pojawiło się też ponad 7,5 tys. krzewów i bylin o łącznej powierzchni 2014 m2.

Efekt będzie widoczny w pełni, kiedy rośliny zaczną się zielenić. Do tego momentu jest już coraz bliżej, bo 21 marca, mamy pierwszy dzień kalendarzowej wiosny.