Firma Budimex wybuduje pieszo-rowerową przeprawę przez Wisłę. Początkowy kosztorys opiewał na ok. 180 mln zł, jednak oferta zwycięskiej firmy jest aż o 60 mln zł mniejsza.

Przetarg spotkał się z ogromnym zainteresowaniem. Na wizji lokalnej w miejscach, które połączy nowy most, spotkali się przedstawiciele aż 15 firm zainteresowanych kontraktem. Ostatecznie zgłosiło się pięć firm i konsorcjów: Budimex (120 milionów 961 tysięcy złotych brutto), Intop z Warszawy (89 milionów 975 tysięcy złotych brutto), Mostostal Warszawa (159 milionów 442 tysiące złotych brutto), Strabag z siedzibą w Pruszkowie (134 miliony 613 tysięcy złotych brutto) oraz konsorcjum firm Gülermak i Gülermak Agir Sanayi Insaat ve Taahhüt (228 milionów 292 tysięcy złotych brutto).

Ponieważ wielkość inwestycji jest bardzo duża, dłużej niż zazwyczaj trwała analiza złożonych propozycji. Zainteresowani przysyłali też wiele pytań technicznych odnośnie budowy mostu, co do których trzeba było się ustosunkować. Wreszcie wybrano propozycję Budimexu, która okazała się aż o 1/3 niższa od opiewającego na 176 milionów złotych kosztorysu inwestorskiego, stworzonego przez ZDM.

Przypuszczalnie ani wcześniej, ani później nie udałoby się wyłonić dobrego wykonawcy, który postawiłby most na wysokości ulic Okrzei oraz Karowej tak tanio. Wpływ na to ma prawdopodobnie po pandemiczna sytuacja na rynku budowlanym, ale też fakt, że zaplanowany most będzie pierwszą tej skali konstrukcją w Polsce i jedną z nielicznych w Europie. Warto zatem mieć ją we własnym portfolio.

Przeprawa pieszo-rowerowa złączy brzegi Wisły na wysokości ulicy Karowej w Śródmieściu i S. Okrzei na Pradze-Północ. To wydłużenie Nowego Centrum Warszawy, bo chociaż most będzie nieco odsunięty od ścisłego centrum stolicy, to spowoduje, że Stara Praga stanie się de facto częścią uniwersytecko-wypoczynkowej części miasta.

Most przybliży bowiem Pragę do centrum, łącząc w poziomie chodnika rewitalizowane obszary prawobrzeżnej Warszawy z Bulwarami Wiślanymi. Powstanie pieszy ciąg pomiędzy ulicą Ząbkowską a Powiślem i dalej Krakowskim Przedmieściem. Most pieszo-rowerowy zostanie także zawarty w istniejący i projektowany układ infrastruktury rowerowej po obu częściach Wisły, dzięki czemu powstanie korytarz rowerowy, spinający Pragę-Północ i Targówek z Powiślem, Śródmieściem, a nawet Wolą. Przeprawa bardzo podniesie więc luksus użytkowników jednośladów.

Projekt przeprawy został zakończony na początku 2021 roku. Wykonała go wybrana w światowym konkursie architektonicznym pracownia Schuessler-Plan Inżynierzy, która dopracowała wszystkie elementy, aby obiekt był niewrażliwy na oddziaływanie sił natury. Dlatego też most będzie jednopoziomową przeprawą postawioną na siedmiu żelbetowych kolumnach. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa się powiększy i podzieli na dwie rampy przerzucone nad nabrzeżną promenadą na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Między nimi przewidziano schody dwubiegowe ze spocznikiem, wkomponowane w taras bulwaru. Most będzie zbudowany ze stali z nałożoną farbą odwzorującą kolor kortenu. Wyrób ten doskonale zniesie wysoką wilgoć nad Wisłą.

Nowoczesna struktura będzie miała 452 metry długości. Tym samym będzie o 127 m dłuższa od londyńskiego Millennium Bridge, jednego spośród najbardziej znanych tego rodzaju obiektów na świecie. Szerokość konstrukcji wygiętej na wzór błyskawicy będzie zmienna i w najwęższym punkcie wyniesie 6,9 metrów, a nad nurtem rzeki powiększy się do 16,3 metrów. Piesi spacerem pokonają przeprawę w czasie 6 minut, natomiast rowerzyści przejadą ją w 2 minuty.

Na moście nie będzie rozdziału na przestrzeń pieszą oraz rowerową, znajdą się na nim także miejsca do odpoczynku. Podświetlenie obiektu zagwarantują źródła światła zlokalizowane w balustradach. Most zostanie objęty monitoringiem.